האסכולות בפנג שוואי הקלאסי
סביר להניח שרבים יודעים או שמעו מהו" פנג שוואי", אך מעטים אלה היודעים מהו "פנג שוואי הקלאסי". ואכן יש הבדל ערכי ומהותי בין הגישות השונות.
בפוסט זה אנסה לפרט את ההבדלים ביניהם על מנת שתהיה ביכולתנו להבחין בין אסכולות וגישות שונות של הפנג שוואי.
ההבחנה ברמה הראשונית הינה בין "פנג שוואי עממי"- ל"פנג שוואי קלאסי".
על פי ההיסטוריה של הפנג שוואי, היא החלה לפני כ 5000 שנה. המלומדים העתיקים של סין יצאו לשדות על מנת לבחון את השפעת גרמי השמיים על האדמה בעונות השונות של השנה. לאחר שחשפו את השפעת גרמי השמיים על היבול, הם החלו לבחון אתרים שנועדו לקבורה של שליטים ,קיסרים וכן אבות המשפחה.
האמונה במזרח היא שמקום קבורתם של שליטים ואבות המשפחה צריך להיות באתר בו האנרגיה מתאומת עם ההשפעות של שמונת כיווני המצפן. ואכן יש נוסחאות מדויקות על מנת לבחור אתר קבורה שיטיב עם הנפטר וכן ישמש מקור של אנרגיה בעלת מזל טוב עבור העם ובני המשפחה.
ההיסטוריה והאגדות של הפנג שוואי
אט אט חיפוש אחר אתרים בעלי אנרגיה- צ'י טוב התרחב והמסטארים של הפנג שוואי החלו לאתר אתרים עבור מיקום מושבם של קיסרים ושליטים על מנת לבנות את חצרות המלוכה.
על פי האגדות והכתבים העתיקים, השימוש באומנות הפנג שוואי נעשה עבור הקיסר הראשון משושלת מינג. מאחר והוא היה מודע ליתרונות הפנג שוואי הוא מנע מפשוטי העם את סודות הפנג שוואי. על כן הוא הורה להוציא להורג את אומני הפנג שוואי, ובכך למנוע הצלחה ושגשוג מהמתחרים.
יתרה מכך, הוא הורה לשרוף את כל הידע שהיה קיים. וכן דאג להפיץ טקסטים שגויים ואף אסר איסור מוחלט לעסוק בפנג שוואי. כך שרוב הידע שהיה ידוע באותם הימים נותר בידי יחידי סגולה שהעבירו את הידע מאב לבן על מנת לשמור על יתרון של השליטים על פשוטי העם.
פנג שוואי עממי
כאמור, ההיסטוריה של הפנג שוואי מושתת על כתבי קודש עתיקים שנכתבו על ידי המלומדים הסינים וכן מאגדות שנצטברו במהלך השנים.
על כן בין לבין נוסדו כמה וכמה שיטות אשר רובן מאוגנות על מנהגים ואמונות של המזרח וחלקן אף "אמונות טפלות" שהשתרשו בפנג שוואי.
הדוגמה הקלאסית לכך הינה השימוש בסימבולים, פסלים של אלילים, בעלי חיים וכן הלאה.
על השימוש בסימבולים ניתן לקרוא בהרחבה פנג שוואי- השימוש בסימבולים
אלה שעלינו לזכור שזהו " פנג שוואי עממי" המאוגן בתרבויות המזרח. על כן השימוש בסימבולים, ללא הבנה מעמיקה בכל הרבדים והעקרונות של הפנג שוואי, מסיט את העיקרון המרכזי מהיסודות עליהן בנויה אומנות עתיקה זו.
פנג שוואי במערב
New Age Feng Shui- BTB
BTB [Black Sect Tantric Buddhist School
"כת הכובעים השחורים"
אסכולה זו נוסדה במערב באמצע שנות ה- 80 על ידי גרנד מסטאר הפרופסור תומס לין.
הפרופסור תומס לין היה מנהיג רוחני ששילב בתורתו פילוסופיות שונות כגון הבודהיזם, טאואיזם, ריפוי הוליסטי, פנג שוואי, וכן ידע מודרני כמו פסיכולוגיה, פיזיולוגיה, תכנון ערים, עיצוב פנים ועוד. את כל התחומים והנושאים האלה הוא התאים לתקופה של שנות ה 80 וכן לאורח החיים במערב.
אחד ההבדלים המהותיים והמשמעותיים ביותר בין "פנג שוואי עממי" ל-"פנג שוואי קלאסי" הוא אופן השימוש בבגואה- ריבוע הקסם שהוא כלי מרכזי בפנג שוואי.
בפנג שוואי העממי, לרוב נעזרים בבגואה הבסיסית שהיא בגואה סטטית- ללא תנועה. ואילו בפנג שוואי הקלאסי, הבגואה איננה סטטית, היא משתנה מעידן לעידן, משנה לשנה, מיום ליום, משעה לשעה וכך ניתן לקבל פענוח מדויק לגבי טיב האנרגיה בכל זמן נתון. ( את אופן תנועת הכוכבים והשינויים בבגואה נלמדים בקורס " הכוכבים המעופפים").
בגואה- ריבוע הקסם הבסיסי

בגישה של "כת הכובעים השחורים", כאמור ההתיחסות לבגואה במצב הסטטי שלה, לדוגמה, כל הבתים בעולם שהחזית שלהם פונה לכיוון צפון, הן למעשה בעלי אנרגיה זהה. דבר שאינו מתקבל על הדעת.
דוגמה נוספת: בגישה של כת הכובעים השחורים, דלת הכניסה לבית היא נקודת המוצא למודל הבגואה מאחר ודלת הכניסה מכונה פה הצ'י שדרכה נכנסת האנרגיה הדומיננטית ביותר לבית. על פי גישה זו בכל בית יש שתי נקודות אנרגיה מרכזיות, פינת הכוח ופינת השפע.
פינת הכוח היא תמיד בצד השמאלי הרחוק של החדר ( כשמביטים מדלת הכניסה באלכסון) ואילו הנקודה השנייה היא נקודת הכסף ממוקמת בצד הימיני של הכניסה כשמביטים מדלת הכניסה לפינה הימנית באלכסון . על פי גישה זו למעשה כל הבתים ברחבי העולם בהם דלת הכניסה ממוקמת במזרח לדוגמה- פינת הכוח תהיה בדרום מערב ואילו פינת השפע תהיה בצפון מערב. ואומר שכל הבתים בעולם בהם דלת הכניסה ממוקמת במזרח הם בעלי אנרגיה זהה.
יתרה מכך בגישה של כת הכובעים השחורים השפעות הנובעות מהדיירים, כגון תאריך לידה ומגדר וכן התאריך של בניית או אחלוס הבית, וכן מטיב הזמן אינם מהווים פרמטרים לאבחון ואנליזה מעמיקה של איכות האנרגיה בזמן הנבדק.
על כן אסכולה זו אינה שייכת לפנג שוואי הקלאסי המסורתי. המידע על כת הכוכבים השחורים עוזרת לנו להבחין בין פנג שוואי קלאסי לבין פנג שוואי לייט.
ההבדלים בין האסוכלות של "פנג שוואי עממי" או כפי שאני נוהגת לכנות "פנג שוואי לייט" לבין "פנג שוואי קלאסי" לעיתים הם רחוקות כשנות אור אחת מהשנייה. וזה בשל הגישה הרדודה הנהוגות באסכולות הנ"ל, אכן יש הבדל ערכי ומהותי בין הגישות השונות, ולצערי לא פעם השימוש בפנג שוואי עממי לא רק שאינו תורם, הוא אף עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים.
ועכשיו, הגיע הזמן ללמוד מהו פנג שוואי קלאסי- אותנטי כפי שהוא מופיע בכתבים העתיקים של המלומדים הסינים.
הפנג שוואי הקלאסי נקרא: Xuan Kong Feng Shui
Classical Feng Shui
Xuan Kong Feng Shui
כל תוספת או מגרעת מהתכנים המובאים, אינם "פנג שוואי קלאסי".
"פנג שוואי קלאסי" הינה מערכת המורכבת משתי "אסכולות עיקריות" San Yuan– San Hi.
משתי אסכולות אלה מסתעפת מערכת נוספת הנקראת "מערכת הריק המסתורי" " Xuan Kong Feng Shui.
ממערכות אלה מסתעפות תת מערכות , שהעיקרית והחשובה מביניהם היא "מערכת הכוכבים המעופפים".
אסכולת הצורה- אסכולת המצפן
שתי האסכולות הראשונות הן "אסכולת צורה" "ואסכולת המצפן" ויש המכנים אותם " בית ספר" . אלה שהביטוי בית ספר הינו שנוי במחלוקת. מאחר וכל אסכולה מתבססת על עקרונות שונים כשהן למעשה מהוות את הבסיס לאסכולה שאחריה.
למרות שכל אחד מהאסכולות מתבססות על עקרונות שונים. יש להן מכנה משותף הנשענות על 9 ישומיים המשותפים להן, הנקראים עקרונות הליבה של האסכולות בפנג שוואי הקלאסי.
אסכולת הצורה- The Form School

"אסכולת הצורה" היא האסכולה הראשונה שנוסדה והיא מבוססת על תצפיות אסטרולוגיות ואסטרונומיות. תצפיות שנעשו על ידי המלומדים הסינים ומבוססים על המטפיסיקה הסינית . זהו בית הספר הישן והעתיק ביותר, העוסק באיתור אתר בעל צ'י מבורך.
הספר הקדום ביותר הוא "ספר הקבורה" שכתב גואו-פו Gou Pu, בתקופת שושלת ג'ין. זהו ספר קלאסי שנחשב לעבודה החלוצית והחשובה ביותר בנושא הפנג שוואי ונודעת לו השפעה גם היום.
בחירת אתרים
ב" ספר הקבורה" תיאר גואו- פו את הכוח הבלתי נתפס של הפנג שוואי. כשהסביר את הצורך לבחור אתר קבורה במקום עתיר באנרגית צ'י. וכן לבחור את המיקום האידיאלי של הקבר תוך התחשבות בגורמים סביבתיים.
במזרח, האמונה הרווחת היא שמקום קבותם של אבות משפחה מביא מזל טוב לבני המשפחה. מקום קבורתם של קדושים מביא מזל טוב לשושלת כולה.
העקרונות של אסכולת הצורה
על כן, בחירת אתרי קבורה עבור הקדושים נחשבה למומחיות גדולה. הושקע ידע רב על מנת למצוא את האתר הטוב ביותר שיהווה מקור של צ’י מבורך. וזאת להארכת השושלת ולברכה על איכות חייהם.
בשנים מאוחרות יותר, פרט לחיפוש אחר אתרי קבורה בעל צ’י מבורך, החלו אמני פנג שוואי לאתר אתרים לשם בנייה של ארמונות עבור הקיירסים והשליטים. ורק לאחר שנים רבות השתמשו בפנג שוואי עבור התיישבות אזרחים.
הנוף הטופוגרפי
העיקרון הבסיסי לחיפוש אתר היה, רוח שמביאה פנג שוואי טוב ושמצטברת במים. אתר בו הצ’י מתלכד בנוף הטופוגרפי.
על כן הדגש על פי אסכולת הצורה הם על תוואי השטח. תנועת זרימתם של המים, צורות הרים גבעות וסלעים.
הדגש של אסכולת הצורה
אלה שבעשורים האחרונים הנהירה להתישבות בערים ובניני רבי קומות נגסו בשטחים כפריים ותנאי השטח השתנו.
כיום באסכולת הצורה מתמחי פנג שוואי מתמקדים בגורמים חיצוניים למבנה. כגון כבישים, אוטוסטרדות, אתרי הנצחה, בתי חולים ועוד, על מנת לזהות את איכות הצ'י המגיע מחוץ למבנה.
אסכולת המצפן- The Compass School

זו האסכולה השנייה והיא נשענת על שמונת הכיוונים הקרדיאליים ( שושנת הרוחות) וכן על ספר התמורות אי-צינ'ג ומודל "הבגואה" שהוא מוטיב מרכזי בפנג שוואי. וכן תוך היעזרות בחישובים אסטרולוגיים. המכתמתים על כל הרבדים ומכוונת את עקרונות הפנג שוואי על ידי אוריינטציה קבועה.
ועל פי האגדות
על פי האגדות בסביבות שנת 2205 לפני הספירה ליד גדות הנהר לו בסין ישב קיסר בשם –יו-שהיה בעל מוניטין לשליטה על שיטפונות בסין העתיקה. הוא ראה צב עולה מהמים כשעל גב שריונו נקודות שחורות ולבנות כשהמספר 5 הופיע במרכז. כל יתר המספרים הופיעו ברבועים מסביב. כמו כן הוא גילה שהנקודות מסודרות באופן שבכל דרך שחיברו אותם הסתכמו במספר 15.
לאחר חקירה מעמיקה המלומדים הסינים ארגנו את הנקודות שנראו על גבו של הסוס דרקון למודל שנקרא " Ho Tu- River Map".
Ho Tu- River Map
מודל זה הקרוי על שמו של He Tu נבחן על ידי המלומדים הסינים העתיקים ובשילוב עם הידע והממצאים שהיו בידם, הגיעו למסקנה שמודל זה מייצג את היקום במצבו ההרמוני והמאוזן.
מודל זה מכונה "רצף שמיים מוקדמים" והוא מציג את הכוחות האנרגטיים הבאים לידי ביטוי בטבע, מייצג את היקום באופן הרמוני וסטטי ללא תנועה , בשל כך , הוא מוכר גם "פה-קואה יין" , או "הסידור הראשוני".
ריבוע הקסם- בגואה

The Two Arrangements
בתקופה מאוחרת יותר על גדות הנהר לו- Lo River, נצפה צב שעלה מנהר כשעל גבו הופיעו נקודות שחורות כפי שלא נראו קודם לכן. המלומדים הסינים עשו השוואה בין הנקודות על גבו של דרקון הסוס והסימנים על גבו של הצב וגילו שהנקודות היו זהות בהבדל אחד, מיקום הסימנים היו שונים.

באסכולה זו הכלי העיקרי לעבודה הוא המצפן על מנת לבדוק את הכיוונים של שושנת הרוחות, כשכל כיוון מושפע מאנרגיה שונה. במזרח, השימוש במצפן נקרא "לו-פאן".
Xuan Kong Flying Stars

כך שלמעשה שתי האסכולות הן נתבך על נתבך ובלתי אפשרי להפריד ביניהן. על בסיס העקרונות של שתי "האסכולות" נוסף נתבך נוסף הידוע כמערכת "הכוכבים המעופפים" המבוססת על טכניקות ופורמולות מהכתבים עתיקים שהן צירופים בין San Hi, לבין San Yuan,
והיא נקראת Xuan Kong Flying Stars, "הכוכבים המעופפים" כשבמערכת זו "מוטיב הזמן" הוא הפרמטר החשוב ביותר וכל המערכות האלה ביחד יוצרות בעצם את "הפנג שואי הקלאסי".
" כשהעיצוב זורם בכיוון הנכון"

"כשהעיצוב זורם בכיוון הנכון" הינו הקורס המקיף ביותר בפנג שוואי הקלאסי המונגש במתכונת דיגיטלית בשפה העברית.
קורס המונגש ב 33 סרטוני וידאו גדושים בידע עשיר ומעשי המנחה את המתמחה צעד אחר צעד מהעקרונות הבסיסיים ביותר עד ליישום מקסימאלי בפועל.
Xuan Kong Flying Stars- "הכוכבים המעופפים"

הינה המערכת המעמיקה והמסורתית של ה"פנג שואי הקלאסי" . אסכולה זו נשענת על העקרונות של שתי האסכולות הראשונות, אלה שבמערכת הכוכבים המעופפים מתווסף מוטיב הזמן שהוא בשינוי מתמיד ובמחזוריות אין סופית.
על פי לוח השנה הסיני ישנם 3 מחזורים של מעגלי זמן שכל אחד מהם משלים 180 שנים.
מחזורים בני 180 שנה נקראים "השנה השמשית" המחולקים למחזורי משנה בני 60 שנה המכונים, "העידנים העליונים", "העידנים אמצעיים", "העידנים הנמוכים".
9 הכוכבים
במערכת "הכוכבים המעופפים" ישנם 9 כוכבים שהם בעצם 9 סוגי אנרגיה שונים. הכוכבים שנעים מסקטור לסקטור בתוך המבנה משנים את התנודה האנרגטית בהתאם לארמון בו הם מבקרים וכן ביחס לזמן הנבדק.
בעזרת מערכת הכוכבים המעופפים מתמחי פנג שוואי מקבלים תמונה עדכנית של איכות הצ'י במרחב בזמן נתון, דבר המאפשר להעצים אנרגיה בסקטורים בעלי פונקציות חשובות ולמתן השפעות שליליות במבנה.
מוטיב הזמן במערכת הכוכבים המעופפים
מערכת “הכוכבים המעופפים” כשמה כן היא, מערך הכוכבים "עפים" בתוך ריבוע הקסם, כאשר כל אחד מהכוכבים מייצג את אחד היסודות. תנועת הכוכבים יוצרים צירופי מספרים ואינטראקציה עם הכיוונים של שושנת הרוחות. התנועתיות הזאת היא דינמית וכוחות אלה מובלים אנרגיה באופנים שיוצרים אנרגיה חיובית או אנרגיה שלילית.
מערכת "הכוכבים המעופפים" מזהה את איכות ועוצמת האנרגיה בכל אחד מתשעת הארמונות של רבוע הקסם המשפיעות על המבנה במהלך 20 השנים של העידן, בכל שנה, כל חודש ואף בכל יום ושעה.
Eight Mansions and Personalized Directions Eastern Or Western Group

"שמונת האחוזת- שמונת הארמונות"
אחת הפורמולות האהודות והקסומות המניבות תוצאות נפלאות ומהירות יחסית היא פורמולת "8 האמונות". פורמולה זו היא "ענף" ממערכת “הכוכבים המעופפים” אך היא הרבה יותר קלה לביצוע.
מאחר והיא מבוססת על שני פרמטרים בלבד.
שני הפרמטרים האלה הם " מספר הקואה" וכן החלוקה לפי מגדר של זכר ונקבה.
פורמולת "8 הארמונות" למרות היותה קלה ליישום היא עוצמתית ומניבה תוצאות נהדרות.
חשיפת מספר הקואה האישית מאפשרת לנו לזהות את היסוד העיקרי של האדם. המספר הדומיננטי ביותר של האדם, אחת מ- 8 הטריגרמות ואת המאפינים של מספר הקואה.
את האיכויות המולדות, החוזקות, הכישורים, וכן את החוליות החלשות בשברשת.
ובהתאם לכך את היסודות המזינים, יסודות מחלישים וכן יסודות במערכת השליטה.
איפה שמים את הראש?
הכיוונים המטיבים והותמכים והסקטורים בהם רצוי למקם את הפונקציות החשובות.
היכן למקם ראש מיטה לבריאות משגשגת ושינה טובה.
כיוון המביא הצלחה ושגשוג.
וכן הכיוון התומך במערכות יחסים ורומנטיקה.
ואת הכיוון התומך בהתפתחות אישית, רוחנית והמזל הכללי.
פורמולת שמונת הארמונות
"פורמלת שמונת הארמונות" מחלקת את האנושות לשני קבוצות, קבוצה מערבית וקבוצה מזרחית.
לאחר חשיפה קואה האישית ניתן להתאים את הבית הטוב ביותר עבור האדם. בחירת סקטורים בתוך הבית, כיווני ישיבה במפגשים חשובים, וכן את האביזרים המחזקים את האדם.
נוסחת " שמונת הארמונות" היא פנג שואי המותאם באופן אישי, כמו לתפור " חליפה במידות שלך".
קורס " שמונת האחוזות -שמונת הארמונות"
בשל כל היתרונות הנפלאים שניתן להפיק מהשימוש בפורמולת " שמונת האחוזות- שמונת הארמונות" הכנתי קורס מיוחד, קורס דיגטלי המתמקד בעקרונות והשימוש המירבי שניתן להפיק מהנוסחה. הקורס מתאים לאנשים גם ללא ידע קודם בפנג שוואי והוא מונגש באופן המצעיד את המתמחה צעד אחר צעד עד ליישום הנוסחה.
